کد مطلب:30459
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:15
آيا اصل عذاب براي روح است يا بدن , و انسان در عالم برزخ با بدن مثالي است يا بدن يگر؟ در قيامت الم روحي و جسمي چيست ؟
روح انسان پس از فرا رسيدن مرگ و پايان زندگي دنيا وارد عالم برزخ مي شود, و در آن جا درجسم لطيفي قرار مي گيرد كه از بسياري از عوارض جسم مادي بر كنار است , ولي از ان نظر كه شبيه جسم مادي عنصري دنيايي است , به آن بدن مثالي يا قالب مثالي گويند كه نه كاملاً مجرد است و نه مادي محض , بلكه داراي يك نوع تجرد برزخي است .(1
عذاب ها هم مي تواند روحي باشد و هم جسمي , همان گونه كه در دنيا بعضي از سختي ها وعذاب ها روحي و برخي ديگر جسمي و بدني اند اما در هر حال احساس درد و عذاب جسمي (خواه مادي , يا مثالي و يا اخروي ) با وجود روح و همراه بودن با روح , معنا دارد. اگر جسمي خواه مادي , يامثالي , روح با آن نباشد, احساس درد و عذاب نمي كند. اما اين كه بدن انسان در آخرت چگونه است , آياعيناً همين بدن دنيايي است و هم چنين عذاب آن به چه نحو است , محل اختلاف است .
به صراحت از آيات اسفتاده مي شود كه انسان در آخرت , معاد جسماني و لذت و عذاب جسمي دارد.
از جمله : آيه .(2
الم و عذاب هاي جسماني دوزخيان در قيامت عبارت است از خوردني و نوشيدني و لباس ها و سايرعذاب هاي جسماني . قرآن مي فرمايد: .(3
در آتش سوزان وارد مي گردند از چشمه اي فوق العاده داغ به آن ها مي نوشانند>.(4
.(5
غم و اندوه جانكاه و حسرت بي پايان و تحقير و سرزنش فراوان , الم و عذاب روحاني است كه جان دوزخيان را مي سوزاند. قرآن مي فرمايد: .(6
براي اطلاع بيشتر مي توانيدبه كتاب نفيس پيام قرآن , ج 5و 6اثر آيت اللّه ناصر مكارم شيرازي مراجعه فرماييد.
در پايان از شما برادر عزيز مي خواهيم كه با توجه به حجم بالاي سؤالات ورودي به اين مركز,سؤالات خود را گزينش نموده و اساسي ترين سؤالات خود را به مقدار محدود به اين واحد ارسال نماييدتا امكان پاسخ گويي براي ما به تمام سؤالات در زمان محدود فراهم باشد. هم چنين تا قبل از رسيدن پاسخ ها, حتي الامكان سؤالات ديگري ارسال نفرمائيد.
پي نوشت ها:
1 ناصر مكارم شيرازي , پيام قرآن , ج 5 ص 463و 464
2 يس (36 آيهء 78و 79
3 حاقه (69 آيهء 35ـ 37
4 غاشيه (88 آيهء 4ـ 7
5 دخان (44 آيهء 43ـ 46
6 حج (2 آيهء 22
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.